បំណែងចែកហ្វ្រេកង់(Frequency Distribution)
នៅក្នុងជំពូកមុនយើងបាននិយាយអំពីប្រភេទអថេរ ដែលបែងចែកជាប្រភេទអថេរបរិមាណវិស័យនិងអថេរគុណវិស័យ។ ការរៀបចំ ការសង្ខេបនិងបង្ហាញទិន្នន័យគឺជាវិធីនៃស្ថិតិវិទ្យាពិពណ៌នា។ ផុសនេះនឹងបង្ហាញវិធីមួយ គឺការរៀបចំទិន្នន័យជា បំណែងចែកហ្វ្រេកង់(frequency distribution)។ វាមានពីរប្រភេទធំៗគឺ៖ categorical frequency distribution (សម្រាប់ទិន្នន័យគុណវិស័យ) និង grouped/ungrouped frequency distribution (សម្រាប់ទិន្នន័យបរិមាណវិស័យ)។
នៅក្នុងឧទាហរណ៍ខាងក្រោម អថេរសំខាន់មានចំនួន៨គឺ age, education, smoking, exercise, weight, IQ, gender និង mari.status។១.
age:
អាយុគិតជាឆ្នាំ
២.
education,
0: គ្មានបាក់ឌុប, 1: មានបាក់ឌុប, 2: បរិញ្ញាបត្រ និង៣: បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់។
៣.
smoking,
0: មិនជក់, 1: ជក់តិចជាង១កញ្ចប់/ថ្ងៃ, 2:ជក់១កញ្ចប់ឬលើសពីនេះ/ថ្ងៃ។
៤.
exercise,
0: មិនហាត់សោះ, 1:ហាត់តិចតួច, 2:ហាត់កម្រិតមធ្យម, 3:ហាត់កម្រិតធ្ងន់។
៥.weight: ទម្ងន់គិតជាផោន
៦.
IQ:
ពិន្ទុតេស្ត IQ
៧.
gender:
ភេទ ស្រី (F) ឬ ប្រុស (M)
៨. mari.status: ស្ថានភាពគ្រួសារ M: married, S: single, D: divorced, W: widow
អថេរ
age,
weight, និង IQជាអថេរបរិមាណវិស័យ ផ្សេងពីនោះជាអថេរគុណវិស័យ។
របៀបមួយនៃការរៀបចំតម្លៃរបស់អថេរageជាបំណែងចែកហ្វ្រេកង់បានលទ្ធផលដូចខាងក្រោម។ តារាងនេះ
កូឡោនទី១ គឺថ្នាក់ ដែលនៅក្នុងនោះ មានចំនួន៧ថ្នាក់
ចាប់ផ្តើមពីតម្លៃ18។ តម្លៃ 18, 26, 34, 42, 50, 58, 66 ហៅថាលីមីតក្រោមរបស់ថ្នាក់(lower
class limit)។ តម្លៃ 25, 33, 41, 49, 57, 65, 73ហៅថាលីមីតលើរបស់ថ្នាក់(upper class
limit)។ ផលដករវាងតម្លៃលីមីតក្រោម(ឬតម្លៃលីមីតលើ)ចំនួនពីរដែលនៅជាប់គ្នា
ដែលនៅក្នុងករណីនេះ ស្មើ 8។ កូឡោនទី២នៃតារាង គឺហ្វ្រេកង់របស់ថ្នាក់។
វាជាចំនួនតម្លៃដែលមាននៅក្នុងថ្នាក់នីមួយៗ។ ដូច្នេះចំនួននេះបានពីការរាប់។ ឧទាហរណ៍
ថ្នាក់ 18-25 មានន័យថា មាន6តម្លៃស្ថិតនៅក្នុងចន្លោះ [18, 25]។ តើធ្វើដូចម្តេចដើម្បីរៀបចំទិន្នន័យ(តម្លៃរបស់អថេរ)ជាបំណែងចែកហ្វ្រេកង់របៀបនេះ?
១. ការកំណត់ចំនួនថ្នាក់( \(k\) )
នៅក្នុងឧទាហរណ៍ខាងលើ តម្លៃធំបំផុត \(Max=72\) តម្លៃតូចបំផុត \(Min=18\)និង \(k=7\)។ \((72-18)/7=7.71\) ត្រូវបង្គត់ឡើងទៅជា\(8\)។ ដូច្នេះ គម្លាតថ្នាក់គឺ \(w=8\)។
៤.ការកំណត់ហ្វ្រេកង់ \(f\)
ហ្វ្រេកង់របស់ថ្នាក់នីមួយៗគឺជាចំនួនតម្លៃដែលស្ថិតនៅក្នុងថ្នាក់នោះ។ នៅក្នុងExcel យើងអាចប្រើអនុគមន៍countifs()ដើម្បីរាប់ ដូចមានបង្ហាញនៅក្នុងរូបខាងក្រោម។

No comments:
Post a Comment